نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
10609
-
الف
+

سفری به «کشم»؛ دروازه بدخشان در افغانستان + تصاویر

در این گزارش با زیباترین ولسوالی ولایت بدخشان به نام «کشم» بیشتر آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم2، ولسوالی کشم واقع در ولایت بدخشان، حدود 1700 کیلومتر مربع مساحت دارد که از طرف شرق به ولسوالی تشکان، از غرب به ولسوالی های فرخار و کلفگان ولایت تخار، از جنوب به ولسوالی تگاب کشم و از شمال به دریای کوکچه مرز میان ولسوالی رستاق ولایت تخار پیوست می باشد. 

ولسوالی کشم دارای 25 قریه اصلی و 77 قریه فرعی بوده و نفوس آن 124000 هزار می باشد. در ولسوالی کشم 34 باب مکتب لیسه؛ متوسطه و ابتداییه وجود دارد. 

ولسوالی کشم که به نام «دروازه بدخشان» یاد می گردد، از نظر زیبایی یگانه ولسوالی است که شالی در آن کشت می گردد و دارای منابع سرشار می باشد و از لحاظ اقتصادی نسبت به تمام ولسوالی های بدخشان در سطح بهتری قرار دارد.

زمین های هموار، کشت دو فصله نباتات، کشت برنج، ارتباطات و نزدیکی با ولایت تخار، شاه راه قیر، سطح بلند سواد، آگاهی بلند و... همه و همه کشم را با سایر ولسوالی های بدخشان متمایز گردانیده است.

کشم دارای آب و هوای متفاوت با سایر ولسوالی های دیگر بدخشان است و با داشتن هوای گرم و مرطوب بستر مناسب برای کشت شالی می باشد.

دریای کشم از دره های دور و دراز دره های سه گانه ولسوالی تگاب کشم (میرکان؛ خمبک و کوری وکتوبالا ) سر چشمه گرفته و منبع سرشار از انرژی و آبیاری برای کشتزار های دوفصله می باشد.

خاک این ولسوالی نیز از جمله منابع طبیعی بشمار می رود که اگر درست استفاده شود و مورد بهره برداری قرار گیرد میتوان از ساحه کم، حاصل بیشتر بدست آورد اما متاسفانه که بسیاری از زمین های حاصل خیز کشم به مکان های رهایشی تبدیل گردیده است.

جنگلات مثمر و غیر مثمر بهترین منبع عایداتی ولسوالی مذکور را تشکیل می دهد اما بدبختانه در طول سه دهه ناهنجاری ها و نابسامانی ها خساره جبران ناپذیر را متحمل گردیده است. 

آب دریای کشم مملو از آبزیان بوده که در اثر حوادث طبیعی و سیلاب های خطرناک (نبود جنگل) تقریبا همگی در معرض انقراض و نابودی قرار دارند.

از آن جایی که کشم از جمله ولسوالی خود کفای بدخشان است و منابع کاه و علف بسیاری دارد، در صورتی که فارم های گاوداری و گوسفند داری احداث گردند، زمینه های خوب انکشاف برای منابع مذکور بسیار مساعد است.

شیر، ماست، قوروت، روغن مسکه، روغن زرد، چکه، دوغ، پنیر، قیماق و ... از جمله محصولات مالداری کشم می باشد.

کشم با داشتن آب و هوای گرم در فصل بهار؛ تابستان و خزان بستر خوبی برای کشت سبزیجات را مهیا کرده است و انواع سبزیجات در آن جا کشت می گردد.

بامیه، بادنجان رومی، شلغم، کچالو، پیاز، گلپی، گندنه، خربوزه، تربوز، بادرنگ، کدو، مرچ، ترایی، پالک، گشنیز، کاهو، پودینه نعناع، زردک و ... از جمله محصولات این ولسوالی است.

شفتالو، زردآلو، آلبالو، آلو، آلوچه، سیب، ناک، سنجد، توت، گیلاس، بادام، انار، انجیر و غیره از میوه جات کشم می باشد.
 

م ح

نظر شما
ارسال نظر